متا، شرکت مادر فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ، دومین محرک بزرگ استفاده از اینترنت در سطح جهان است. ویژگی های آن – و میلیاردها کاربر – 10٪ از کل ترافیک ثابت و 22٪ از کل ترافیک تلفن همراه را تشکیل می دهند. سرمایه گذاری متا در هوش مصنوعی این استفاده را بیشتر خواهد کرد. بنابراین برای اطمینان از اینکه متا زیرساخت قابل اعتمادی برای پشتیبانی از این کار دارد، خطوط لوله را در دست خود می گیرد.
TechCrunch با منابع نزدیک به این شرکت تأیید کرده است که متا در حال برنامهریزی برای ساخت کابل فیبر نوری زیردریایی جدید است که در سراسر جهان گسترش مییابد – پروژهای به طول بیش از 40000 کیلومتر که میتواند مجموعاً بیش از 10 میلیارد دلار سرمایهگذاری داشته باشد. مهمتر از همه، متا تنها مالک و کاربر این کابل زیردریایی خواهد بود، که اولین در نوع خود برای این شرکت است و بنابراین نقطه عطفی برای تلاش های زیرساختی آن است.
سونیل تاگاری، کارشناس کابل زیردریایی (و پیشگام در این زمینه، به عنوان بنیانگذار Flag Telecom)، که برای اولین بار در مورد برنامه های متا در ماه اکتبر گزارش داد، به TechCrunch گفت که این طرح با بودجه 2 میلیارد دلاری شروع خواهد شد اما این تعداد احتمالا افزایش خواهد یافت. به بیش از 10 میلیارد دلار، با گسترش این پروژه به سال ها کار.
منابع نزدیک به متا این پروژه را تایید کردند اما گفتند که هنوز در مراحل اولیه است. برنامه ریزی ها انجام شده بود اما دارایی های فیزیکی موجود نبود و از بحث بودجه خودداری کردند. انتظار می رود متا در اوایل سال 2025 به طور عمومی در مورد این موضوع صحبت کند، زمانی که برنامه های کابل، از جمله مسیر مورد نظر، ظرفیت و برخی از دلایل ساخت آن را تایید کند.
با توجه به اینکه تعداد محدودی از شرکتها، مانند سابکام، که قادر به ایجاد زیرساختها هستند، در حال حاضر مشتریان بزرگی مانند گوگل دارند که خدمات آن را رزرو میکنند، اگر قرار است استراتژی دنبال شود، سالها طول میکشد تا به طور کامل عملیاتی شود.
رانولف اسکاربرو، تحلیلگر صنعت کابل زیردریایی، گفت: «کمبود واقعی عرضه برای کشتی های کابلی وجود دارد. او افزود: “در حال حاضر گران است، و یافتن منابع موجود برای انجام آن به زودی یک چالش است.”
این کابل، پس از تکمیل، به متا یک لوله اختصاصی برای ترافیک داده در سراسر جهان می دهد. منابع می گویند که مسیر برنامه ریزی شده کابل در حال حاضر از سواحل شرقی ایالات متحده به هند از طریق آفریقای جنوبی، و سپس به سواحل غربی ایالات متحده از هند از طریق استرالیا می گذرد – به شکل “W” در سراسر جهان. ، همانطور که تگری در اینجا تصور کرده است:
کسب و کار زیرساخت متا توسط سانتوش جاناردان، که رئیس زیرساخت جهانی این شرکت و یکی از مدیران مهندسی است، نظارت می شود. این شرکت تیمهایی در سطح جهانی دارد که زیرساختهای آن را بررسی و برنامهریزی میکنند – و برخی از شرکتهای سنگینوزن صنعت در گذشته با آن کار کردهاند. به گفته منابع، در مورد این پروژه آینده، خارج از عملیات این شرکت در آفریقای جنوبی طراحی شده است.
کابل های فیبر نوری زیر دریا بخشی از زیرساخت های ارتباطی در 40 سال گذشته بوده اند. آنچه در اینجا مهم است این است که چه کسی پول مورد نیاز برای ساخت و مالکیت آن را سرمایه گذاری می کند و برای چه هدفی.
برنامههای متا تأیید میکند که چگونه سرمایهگذاری و مالکیت شبکههای دریایی در سالهای اخیر از کنسرسیومهایی که شرکتهای مخابراتی را شامل میشوند، به غولهای بزرگ فناوری تغییر داده است.
متا در بازی زیردریایی جدید نیست. به گفته تحلیلگران مخابراتی Telegeography، متا مالک بخشی از 16 شبکه موجود است، از جمله کابل 2Africa که اخیراً قاره را دور زده است (شبکه های دیگر در این سرمایه گذاری عبارتند از تلکو از جمله Orange، Vodafone، China Mobile، Payobab/MTN و دیگران).
با این حال، این سرمایه گذاری کابلی جدید اولین مورد است که به طور کامل متعلق به خود متا خواهد بود.
بر اساس ردیابی Telegeography، این امر متا را در رده گوگل قرار می دهد، که در حدود 33 مسیر مختلف، از جمله برخی تلاش های منطقه ای که تنها مالک آن است، درگیر است. دیگر شرکتهای بزرگ فناوری که یا مالک بخشی یا خریدار ظرفیت کابلهای زیردریایی هستند، آمازون و مایکروسافت هستند (هیچکدام خودشان صاحب هیچ مسیری نیستند).
دلایل مختلفی وجود دارد که ساخت کابل های زیردریایی برای شرکت های بزرگ فناوری مانند متا جذاب است.
اولاً، مالکیت انحصاری جاده و کابل به متا اولین فرصت را برای حمایت از ترافیک در دارایی خود میدهد.
بر اساس گزارش های درآمدی خود، متا در خارج از آمریکای شمالی بیشتر از بازار داخلی خود درآمد کسب می کند. اولویت بندی کابل های اختصاصی زیر دریا می تواند به اطمینان از کیفیت خدمات در آن ترافیک کمک کند. (توجه: این فقط برای اطمینان از ترافیک مسافت طولانی است: این شرکت هنوز باید با اپراتورهای داخل کشورها و در تحویل “آخرین مایل” به دستگاه های کاربران مذاکره کند، که ممکن است چالش های خود را داشته باشد.)
متا، مانند گوگل، همچنین بر افزایشی که از طریق سرمایهگذاریهای زیردریایی خود برای مناطق ایجاد کرده است، تأکید میکند و ادعا میکند که پروژههایی مانند ماریا در اروپا و سایرین در آسیای جنوب شرقی بیش از «نیم تریلیون دلار» به اقتصاد این مناطق کمک کردهاند.
با این حال، انگیزه واقعی تری برای این سرمایه گذاری ها وجود دارد: شرکت های فناوری – به جای شرکت های مخابراتی، شرکت های ساخت و ساز سنتی و صاحبان این کابل ها – می خواهند مالکیت مستقیم بیشتری بر خطوط لوله مورد نیاز برای ارائه محتوا، تبلیغات و موارد دیگر به کاربران اطراف داشته باشند. جهان
اسکاربرو، تحلیلگر، گفت: «آنها پول خود را از تحویل محصولات خود به کاربران نهایی به دست میآورند و هر کاری که میتوانند برای اطمینان از تجربه مشتری انجام میدهند، خواه این تحویل ویدیو باشد یا سایر داراییها». “راستش را بخواهید، چه کسی دیگر بر شرکت های مخابراتی سنتی تکیه خواهد کرد؟ شرکت های فناوری اکنون مستقل هستند. آنها متوجه شده اند که باید خودشان آن را بسازند.”
مورد دوم ژئوپلیتیک است.
چندین بار در سالهای اخیر، کابلهای زیردریایی به عنوان آسیب جانبی یا مستقیم از جنگ قطع شدهاند. جنگجویان حوثی با حمایت ایران در حال تعقیب قایق ها هستند و در حال آسیب رساندن به کابل ها در دریای سرخ هستند (مانند کابلی که اروپا را به هند وصل می کند). این ماه (نوامبر 2024) روسیه مظنون به قطع کابل زیردریایی در دریای بالتیک بود. همین هفته، کابل دیگری در آب های اروپا سقوط کرد و اکنون یک کشتی چینی مقصر است.
یک منبع نزدیک به شرکت به TechCrunch گفت که هدف از این مسیر همانطور که متا پیش بینی کرده است، کمک به شرکت برای “جلوگیری از مناطق تنش ژئوپلیتیکی” است.
طجری در پست وبلاگ خود اشاره می کند که این مسیر از دریای سرخ، دریای چین جنوبی، مصر، مارسی، تنگه مالاکا و سنگاپور اجتناب خواهد کرد – که «همگی اکنون نقاط شکست بزرگ هستند».
اعلامیه FCC در ماه جاری (نوامبر 2024) مبنی بر اینکه قصد دارد مجوز کابل زیردریایی را برای اولین بار در دهه ها بررسی کند، تا حدی به دلیل امنیت ملی و مالکیت کابل، همچنین می تواند به عنوان یک تقویت کننده دیگر در اینجا عمل کند: متا تنها مالک یک مسیر خواهد بود. از طریق راهروهای امن
دلیل سومی هم برای دیدن افراد مرده در زیر دریا وجود دارد، اگرچه بیشتر حدس و گمان است.
طبق نظریه تاگاری، ارتباط مستقیمی با کابلی دارد که به هند ختم می شود. او معتقد است متا فرصتی برای ایجاد ظرفیت مرکز داده در کشور به طور خاص برای آموزش و کار با مدلهای هوش مصنوعی دارد و کابل زیردریایی میتواند در این تلاش نقش داشته باشد.
او اشاره می کند که هزینه پهنای باند محاسباتی در هند کسری از قیمت در ایالات متحده است و پس از بازدید اخیر جنسن هوانگ، علاقه زیادی به هند ایجاد کرده است: در جلسه ای با موکش آمبانی، رئیس Reliance، مدیر عامل انویدیا صحبت کرد. درباره هند زیرساخت هوش مصنوعی خود را می سازد. Reliance، در میان سایر فروشندگان، از تراشه های بلک ول انویدیا در مراکز داده آینده هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد.
تاگاری در مصاحبه ای گفت: هند می تواند به پایتخت مربیگری جهان تبدیل شود. او فکر می کند متا ممکن است بخواهد آموزش هوش مصنوعی را در کشور حول این زیرساخت ایجاد کند.
هوش مصنوعی بخش بزرگی از نقشه راه زیرساخت متا است. اما فراتر از آن، هند بازار بزرگی برای متا است، به عنوان کشوری که بیشترین کاربر را در فیسبوک (375+ میلیون کاربر)، اینستاگرام (363 میلیون کاربر) و واتساپ (536 میلیون کاربر) دارد و این مصرفکنندگان ثابت میکنند که در مورد ویژگی های جدیدتر مانند ابزارهای هوش مصنوعی آن بسیار هیجان زده باشید. با سرمایه گذاری های قوی در بازار مراکز داده کشور، هند هنوز پتانسیل رشد زیادی دارد، بنابراین این واقعیت به تنهایی منطقی است که هند را به عنوان نقطه شروع در این فرآیند اضافه کنیم.
منابع نزدیک به پروژه به ما می گویند که هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا هوش مصنوعی بخشی از معادله متا در این پروژه است یا خیر، و آن را به عنوان بخشی از “دم بلند” ملاحظات و احتمالات توصیف می کنند و اینکه آیا متا قابلیت ها را برای دیگران باز می کند یا خیر. کاربران غیر از خودش
متا از اظهار نظر در مورد این مقاله خودداری کرد.
منبع: https://techcrunch.com/2024/11/29/meta-plans-to-build-a-10b-subsea-cable-spanning-the-world-sources-say/
تحریریه گوگل سرچ سنترال